[V] Tak sanggup tengok barang arwh, ibu nak jual ‘stroller’ anak… Wanita ini reda bayi 3 bulan men1nggal hari pertama di rumah pengasuh

[V] Tak sanggup tengok barang arwh, ibu nak jual ‘stroller’ anak… Wanita ini reda bayi 3 bulan men1nggal hari pertama di rumah pengasuh

MENGHANTAR anak untuk jagaan pengasuh ibarat satu perjvdian.

Mana tidaknya, keselamatan anak-anak yang menjadi keutamaan para ibu bapa dipertaruhkan kerana terpaksa bergantung harap sepenuhnya kepada pengasuh dek kerana tuntutan kerja.

Paling men4kutkan jika sesuatu perkara bvruk terjadi sepanjang tempoh berkenaan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Begitulah yang dialami seorang ibu, Fizah Mohd apabila kehilangan bayi perempuan berusia tiga bulan pada hari pertama berada di bawah jagaan pengasuh.

Menerusi perkongsian di Facebook, bayi bernama Aisyah itu meninggal dunia ketika dijaga oleh pengasuh pada 1 November lalu.

Hantaran asal di Facebook.

Kata Fizah, pada hari kejadian dia dihubungi pengasuh bagi memaklumkan anaknya tidak sedarkan diri secara tiba-tiba.

Panik dengan situasi itu, si ibu meminta pengasuh berkenaan menghubungi talian kecemasan untuk mendapatkan bantuan dan pertolongan.
“1 November 2022 adalah hari terakhir mama dengan kamu (arwah Aisyah). Sungguh indah senyumanmu di saat itu. Sangat berseri dan manis dan itulah senyuman yang paling membahagiakan dan terakhir kamu.

“Tanpa s4kit dia dijemput llahi dibawah jagaan pengasuh pada hari pertama. Dikejutkan kamu tidak sedarkan dan bergegas pulang dan menyuruh pengasuh menelefon 999,” tulisnya dalam hantaran itu.

Cerita Fizah lagi, dia hampir terkulai apabila mengetahui anaknya itu dibawa ke Hospital Sungai Buloh, Selangor dalam keadaan tidak lagi bernyawa.

Sungguhpun sukar menerima hakikat dengan ujian Allah ini tetapi dia tetap bersyukur kerana Allah meminjamkan Aisyah buatnya untuk beberapa bulan.

“Saat itu hanya Allah mampu mengetahui perasaan mama dan saat itu terpaksa berlakon kuat depan semua orang.

Fizah berhasrat menjual kerta sorong milik arwah anaknya.

“Namun rebah apabila kamu dibawa ke hospital. Cuba menahan seboleh mungkin semua perasaan sed1h walaupun tahu kamu sudah tiada.

“Terima kasih Allah pinjamkan dia kepada kami. Cinta kami sampai ke syurga. InsyaAllah,” ujarnya.

Difahamkan sehingga kini kes berkenaan masih dalam s1asatan pihak polis.

Dalam pada itu menerusi satu hantaran di Facebook pada 8 November, Fizah memuat naik video menunjukkan sebuah kereta sorong bayi (stroller).

Saya dah reda dengan pemergian anak tercinta namun rindu tu tak akan mudah untuk hilang.

FIZAH MOHD

Namun kereta sorong berharga hampir RM1,000 yang dibeli untuk anaknya itu terpaksa dijual bagi menghilangkan rasa rindu kepada arwah.

“Beli untuk anak syurga tapi mungkin rezeki orang lain. Saya nak let go (jual) murah-murah… sedih tengok barang arwh,” katanya.

Kisah kehilangan bayi ketika di bawah jagaan pengasuh ini mendapat perhatian ramai dan tular di media sosail.

Rata-rata netizen mula berasa bimbang dan takut terutama golongan ibu bapa.

Pelbagai pendapat dan cerita mula dikongsikan warganet apabila mengetahui kisah sedih yang dilalui Fizah.

 

Hantaran terbaharu dibuat Fizah di Facebook.

Enggan membiarkan netizen terus membuat tel4han masing-masing, Fizah kemudiannya tampil dengan hantaran terbaharu bagi mengurangkan ketegangan.

“Assalamualaikum semua tak sangka kes arwh jadi v1ral. Untuk pengetahuan semua, saya dah reda dengan pemerg1an anak tercinta namun rindu tu tak akan mudah untuk hilang.

“Hope semua jangan letak kes4lahan kepada pengasuh atau ibu dalam semua k3s seperti arwh. Dalam hidup ni, rencana kita berbeza, dugaan berbeza.

“Bagi yang meletakkan kesalahan itu kepada pengasuh atau ibu boleh berfikir balik yang hidup pasti mati dan cara kita mati tu tak ada siapa yang tahu.

“Arwh men1nggal dengan pengasuh. Ya itu yang orang t4kutkan. Tak semua pengasuh j4hat. Jangan kerana nila setitik ros4k semua,” katanya lagi.

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*